Toolkit Inclusief Moslimstudenten

Met de Toolkit Inclusief Moslimstudenten biedt SPIOR onderwijsinstellingen praktische handvatten om beter in te spelen op de behoeften en ervaringen van moslimstudenten. Veel studenten ervaren drempels of onbegrip binnen hun onderwijsomgeving, variërend van gebrek aan kennis over religieuze gebruiken tot vooroordelen of discriminatie.

 

home (7)

In 2023 en 2024 deden meer dan 1400 moslimstudenten van meer dan 70 onderwijsinstellingen (MBO, HBO & WO) mee aan de Nationale Moslimstudenten Enquête (NME).

📌 Een initiatief van Moslimpeil en de Moslimstudenten Associatie Nederland (MSA). In 2024 en 2025 zijn in navolging van de NME door SPIOR samen met Rotterdamse studenten aanbevelingen geschreven voor Rotterdamse onderwijsinstellingen en is de Toolkit Inclusief Moslimstudenten ontwikkeld.

De Toolkit biedt tien aanbevelingen aan onderwijsinstellingen en studenten(verenigingen) voor meer inclusief onderwijs

Wil je meer weten over de Nationale Moslimstudenten Enquête en andere publicaties van Moslimpeil?

De toolkit is ontwikkeld in samenwerking met studenten, docenten en experts en bevat concrete tips, werkvormen en achtergrondinformatie. Het doel is om scholen en hogescholen te ondersteunen bij het creëren van een inclusieve leeromgeving waarin moslimstudenten zich gezien, veilig en gewaardeerd voelen.

Naast de ontwikkeling van de toolkit organiseert SPIOR ook workshops en dialoogsessies, zodat de inzichten uit de toolkit in de praktijk worden toegepast en instellingen structureel werken aan inclusiviteit en gelijke kansen.

👉 Met deze toolkit draagt SPIOR bij aan een onderwijsomgeving waarin diversiteit wordt erkend en iedere student zich kan ontwikkelen en ontplooien.

Creëren, organiseren met vrijwilligers